Hotărâţi să-i încurajeze pe tineri să nu-şi abandoneze studiile, aşa cum îi încurajează pe adulţi să şi le continue până la vârste înaintate, profesorii Facultăţii de Litere şi Știinţe ale Comunicării din Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava au demarat proiectul numit MIRAGES FLSC –Metode inovatoare împotriva riscului de abandon şi pentru ameliorarea gestionării propriei evoluţii de către studenţii Facultăţii de Litere şi Ştiinţe ale Comunicării. Datorită oportunităţilor oferite în cadrul proiectului, studenţii de la Litere au participat în prima jumătate a anului 2018 şi vor participa până în 2020 la numeroase activităţi: mese rotunde, ateliere lingvistice (în română, engleză şi franceză), cercuri (de lectură, de traduceri, de retorică, de armonie), excursii, stagii de formare, dar şi cursuri de consiliere în carieră şi dezvoltare personală.
Cu alte cuvinte, proiectul MIRAGES FLSC are ca obiectiv principal evitarea riscului de abandon al studiilor universitare de către studenţii anului I prin stimularea dezvoltării competenţelor lor profesionale şi socio-emoţionale. Toţi cei care se înscriu în acest an şi anul viitor la Facultatea de Litere şi Ştiinţe ale Comunicării pot beneficia de o parte dintre avantajele acestui demers: vizite de studii şi participări la festivaluri culturale, implicarea în dezbateri lingvistice şi literare determinante pentru formarea ştiinţifică, întâlniri cu oameni care constituie modele de reuşită profesională. MIRAGES FLSC va favoriza diminuarea ratei de abandon graţie dobândirii de către studenţii din anul I a autonomiei în gestionarea programului individual de formare, dar şi datorită implicării lor crescute în viaţa universitară şi comunitară.
ROSE MIRAGES FLSC îşi propune să mărească încrederea studenţilor nu numai în propriile lor forţe, ci şi în societatea din care fac parte şi la îmbunătăţirea căreia trebuie să contribuie.
Prin acest proiect, Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava a răspuns invitaţiei Ministerului Educaţiei Naţionale de a se implica într-un proiect complex – finanţat de Banca Mondială prin intermediul Unităţii de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă – intitulat ROSE (Romania Secondary Education Project).
„Atunci când adolescenţii şi tinerii, dar şi adulţii, renunţă la studii prea devreme, întreaga societate ar trebui să fie îngrijorată, pentru că acest abandon va produce efecte negative pe termen lung nu numai asupra instituţiilor şcolare şi mediului educaţional, ci asupra întregului mecanism economic, social, politic şi cultural care influenţează dezvoltarea societăţii respective. A alege să renunţi la continuarea studiilor e ca şi când ai alege să te limitezi la folosirea telefonului fix în condiţiile în care lumea din jurul tău trece la generaţii din ce în ce mai complexe, cu aplicaţii din ce în ce mai diversificate, de smartphones: telefonul fix e mai simplu de manipulat, mai puţin solicitant, dar îţi diminuează foarte mult opţiunile, te obligă să evoluezi într-un cerc restrâns.“ (conf.univ.dr. Simona Manolache, coordonator proiect)